İşte Tarihe Karışan "7" Sosyal Ağ Devi
Facebook dijital tarihin ilk sosyal ağ projesi değil. Bu alanda başarılı işlere imza atan birçok site oldu ama başarıları kalıcı olmadı. Facebook'un 'abi'leri nerede hata yaptı?
Bir üniversite odasında başlayan proje 900 milyon kullanıcısı bulunan bir
sosyal paylaşım devine dönüştü. Evet, Facebook kendi alanında bir fenomen olmayı
başardı ve bunun meyvelerini bugün yapılan halka arz ile toplayacak
da...
Ancak dünyayı sosyal ağlarla tanıştıran firma Facebook değildi. Birçok site
bir zamanlar bu alana el atmış ve çok ses getirmişti. Peki neden başarıları
kalıcı olmadı?
Bazıları finansal destek bulamadığı için yere çakıldı, kimisi gerekli
parayı sağlamasına rağmen kendilerini satın alan firmaların hamleleriyle
çöktü.
Ancak bu sitelerin Facebook'un büyüme hızıyla rekabet edememesinin belki de
en önemli nedeni zamanlama idi. Bugün internet, daha güçlü, daha hızlı ve daha
kalabalık. İnsanlar iletişim kurmak, para kazanmak ya da eğlenmek için internet
bağlantılarına güveniyor.
Belki diğer sitelerin palazlanması için bu şartlar henüz tam oluşmamıştı
diyebiliriz.
Bu haberde, Facebook'tan önce var olan sosyal ağlara göz atalım. Unutmamak
gerek, bugün Facebook'un durduğu yerde onlar da olabilirdi.
1. AOL
90'larda birçok kullanıcı için internet AOL demekti. Sohbet odalarından,
messenger hizmetine kadar AOL internet denen meretin merkeziydi.
Şirket dönemin popüler tarayıcısı Netscape'i ve müziğin kalbi Winamp'i
satın aldı. AOL Web 1.0'ın kralıydı.
Ancak şirketin 2001 yılında Time Warner ile birleşme kararı felaketle
sonuçlandı. Tarihteki en kötü anlaşmalardan biri olarak kabul edilen
birleşme ile AOL tacını sonsuza kadar devretti.
2. GeoCities
GeoCities bir web hosting hizmeti olarak kuruldu. Kullanıcılar benzer ilgi
alanlarıyla ilgili sayfalar oluşturabiliyordu.
Site zirvedeyken Yahoo tarafından 3 milyar dolara satın alındı. Sitenin
para kazanması mümkün olamadı. Yahoo da en iyi becerdiği işlerden birini yaparak
2009 yılında GeoCities'i kapattı.
3. SixDegrees.com
Herkesin birbirine 6 altı derece yani 6 tanıdık uzaklıkta olduğu fikrinden
yola çıkan SixDegrees.com ilk sosyal ağlardan biriydi. Kullanıcılar arkadaş ve
aile listesi oluşturabiliyor, arkadaşlık daveti gönderebiliyordu.
1 milyon üyeye ulaşan site NADP ile ortaklık yaptı. Para kazanma modelini
geliştiremeyen site 2001 yılında kapandı. Sonradan tekrar açılan
SixDegrees.com şu an sadece eski üyelerine hizmet veriyor.
4. Friendster
Bir zamanların 1 numaralı sosyal ağı olarak kabul edilen Friendster,
kullanıcılarına diğer üyelerle iletişim kurma ve içerik paylaşma
imkanı veriyordu. Açıldıktan sonra birkaç ay içinde 3 milyon kullanıcıya
ulaştı.
Google'ın 30 milyon dolarlık yatırım teklifini kabul etmeyen kurucu
Jonathan Abrams farklı yatırımcılara yöneldi. Bu karar onlara çok pahalıya
patladı. Sitenin düşüşü Silikon Vadisi'nin gördüğü en hızlı çöküşlerden
biriydi. Site taleple başa çıkamadı, sunucular dayanamadı. Site 2004 yılında
MySpace'in gölgesinde kaldı.
Friendster 2011 yılında Asya'da genişleme politikası izledi, kendisini
sosyal oyun platformu olarak konumladı. Bugün kullanıcılarının yüzde
90'ından fazlası Asya'da bulunuyor.
5. MySpace
2003 yılında Friendster'daki potansiyeli gören girişimciler, sitenin
altyapısının eksik olduğunu düşünüyordu. MySpace, bu nedenle hem finansal
destek hem de yetkin bir programcı ekibi ile yola çıktı ve hızla büyümeye
başladı.
2006 yılında NewsCorp MySpace'i 580 milyon dolar karşılığında satın aldı.
2007 yılında değeri 12 milyar dolara yükseldi.
Site Facebook'un yükselişi ile eş zamanlı olarak 2008 yılında gerilemeye
başladı. Reklam gelirleri düşmeye devam etti, site yeni fikirler geliştiremedi
ve 2009 yılında düşüş, çöküşe dönüştü.
Site, Specific Media tarafından 35 milyon dolara satın alındı. Şimdilerde
yeni sahibi Justin Timberlake ile küllerinden doğma mücadelesi
veriyor.
6. Second Life
Second Life 2003 yılında kuruldu. Site kullanıcıların sanal bir kişilik
yaratıp birbirleriyle etkileşime geçmesini sağlıyordu.
2011 itibariyle sosyal ağın 1 milyon aktif kullanıcısı bulunuyordu. Second
Life Facebook'un direkt rakibi olmasa da insanların sanal kişilikleri ile
yaşamasına yol açacak kadar popüler oldu. İşinden ayrılanlar, sanal yaşamda
gerçeğinden daha mutlu olanlar sitenin bir internet kültü haline
gelmesini sağladı.
Ancak sitenin hızlı büyümesine sunucular karşılık veremedi.
7. Orkut
Orkut, Google tarafından 2004 yılında sessiz sedasız geliştirildi. Merkezi
California'da olmasına rağmen Orkut bugün halen Brezilya'daki en popüler sosyal
ağlardan biri olma özelliğini koruyor.
Site Brezilya, Hindistan ve Estonya'da çok popüler oldu. 2010 yılında
Estonya ve Hindistanlı kullanıcılar Facebook'a kaydı. Şirket operasyon ve
yönetimini Brezilya'ya taşıma kararı aldı. Bugün Orkut'un 66 milyon kullanıcısı
bulunuyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder