Facebook Hisseleri Neden Düşüşe Geçti
Facebook halka arz edildi, ancak ilk iki gün Facebook yatırımcıları için işler yolunda gitmedi. Bu kalıcı bir durum mu, hisselerin değer kaybetme nedenleri neler? Teknogaste.com'dan geniş bir analiz...
Teknoloji tarihinin en büyük halka arzlarından biri geçtiğimiz cuma günü gerçekleşti. Facebook 38 dolarlık hisse fiyatıyla borsaya açıldı, ancak işlerin iyi gittiğini söylemek güç. Halka arzın ilk gününde hisse satışının ana organizatörü Morgan Stanley'nin milyonlarca dolarlık alımlarıyla açılış fiyatının üstünde kalan Facebook kağıtları, ikinci gün yüzde 12 değer kaybetti.
Sadece iki gün geçmesine rağmen herkes şimdiden merak etmeye
başladı:
Facebook gibi başarılı bir projenin hisseleri neden jet hızıyla
düşüyor?
Bir kere şunu söylemek gerekir. Analistler Facebook hisselerindeki
gerilemenin devam edeceğini düşünüyor. Geride bıraktığımız iki günlük düşüşün
ise birçok nedeni var. Nasdaq sistemindeki teknik hatalar, son dakikada hisse
fiyatının yükseltilmesi, büyük yatırımcıların talep kanadındaki isteksizliği
gibi. Ancak en büyük neden olarak Facebook'un 100 milyar dolar etmemesi
gösteriliyor.
Ne yazık ki hisse fiyatı belirlemek bir bilim dalı değil. Facebook gibi
şirketler söz konusu olduğunda bu bir sanata dönüşüyor. Amaç şirkete
olabildiğince çok kazandırmak. Ancak eğer hisse işlem gördüğü ilk gün
yükselirse, "hisse fiyatı daha yüksek olabilirdi" endişesi oluşuyor. Şirket
parayı masada bırakmış gibi hissediyor. Hisseler düşerse de herkes para
kaybediyor, getirdiği utanç da yanlarına kar kalıyor.
Facebook'un durumu da ikinci seçeneğe yakın. Çünkü yatırımcılar ve
analistler Facebook'un 104 milyar dolarlık değerini gerçekçi bulmuyor. Söz
konusu düşünce şirketin bir gün o değere ulaşmayacağı anlamına gelmemekte. Ancak
piyasalar bugünkü duruma bakıyor.
2011 yılının rakamlarına bakarsak; Facebook'un 38 dolarlık hisse fiyatının
fiyat/kazanç oranı Google'ın 4 katı büyüklüğünde. Ve Google'ın gelir ve kar
rakamları Facebook'u 10 katlamış durumda.
Tabii ki Facebook'un bir başarı hikayesi olduğu gerçeği yadsınamaz. 900
milyon kullanıcı var, bunların yarısından çoğu her gün siteye giriş yapıyor,
saatlerini bu platform üzerinde harcıyor. Bu kullanıcı bağlılığı,
reklamverenlerin de çok ama çok arzu ettiği bir durum. Ancak yatırımcılar bu
geniş kullanıcı tabanıyla Facebook'un daha fazla gelir etmesi gerektiğini
düşünüyor. Bu ortamda General Motors'un 10 milyon dolarlık reklam bütçesini geri
çekmesinin de Facebook'un çok işine gelmediğini eklemek gerekiyor.
NASDAQ HATASI
Facebook halka arzın ilk gününde büyük "talihsizlikler" de yaşadı.
Nasdaq'tan kaynaklanan hatalar Facebook hisseleri işlem görmeye başladığında
satın alım komutlarının gecikmesine ve iptal edilmesine neden oldu. Bu nedenle
Facebook halka arzın getirdiği olumlu hava ve momentumdan hiç faydalanamadı
neredeyse.
HİSSE FİYATI
Halka arz fiyatını son anda yükseltme kararı da süreçte olumsuz rol oynadı.
Daha önce 24-35 dolar arası olması beklenen hisse fiyatı 38 dolara çıkarıldı,
arz edilecek hisse miktarı da son dakikada artırıldı.
Küçük yatırımcı için daha fazla hisse satılması yüksek talebi ifade ediyor
olabilir. Ancak iç yatırımcıların daha yüksek fiyattan istifade ederek hisse
satma fırsatı kolladığını da unutmamak gerekiyor.
GELİR AZALMASI
Facebook'un önündeki en büyük sorun gelirlerindeki azalma. Piyasaların en
az yan yana görmek istediği iki kelime gelir ve azalma. Facebook'un ilk çeyrek
rakamları geçtiğimiz yıla göre yüzde 45 büyüdü. Ancak 2011'in son çeyreğine göre
yüzde 55 geriledi.
Bir karşılaştırma yapmak gerekirse, Google'ın gelirleri Facebook'un 10 katı
büyüklüğünde. Ve arama motorunun Facebook gelirlerinden daha çok nakit parası
bulunuyor. Bu nedene yatırımcılar Facebook'a Google'ın yarısı kadar değer
biçilmesini kabul etmiyor.
PEMBE TABLO
Facebook için bardağın yarısının dolu olduğu konular da var.
1- Kullanıcılarını paraya çevirmeye yeni yeni başlıyor.
2- Milyar dolarlık gelirler getirecek yeni ürünler çıkarabilecekleri bir
yapı mevcut.
3- Yakın zamanda 2-3 milyar toplam kullanıcıya ulaşacaklar.
KARA TABLO
Bu pembe tablonun içinde de bazı karanlık noktalar bulunuyor.
1- Sitenin business patronu Sheryl Sandberg 4 yıldır bu görevi sürdürüyor.
4 yıl 100 milyonlarca kullanıcıyı paraya çevirememek için oldukça uzun bir
süre.
2- Zuckerberg'ün sitenin sosyalleşme hedefine business tarafından daha
fazla önem verdiği düşünülüyor. Durum öyle olmasa da yatırımcıların fikri bu
yönde.
3- Siteye yeni katılacak 2 milyar üye parasal açıdan ilk 1 milyar üye kadar
değerli değil. Dünyanın en zengin insanları zaten Facebook üyesi. Ve reklam
verenler onlarla ilgileniyor.
Kısaca, Facebook kimseye nasip olmamış geniş kullanıcı tabanından
ivedilikle gelir elde etmeye başlamalı. Aksi halde 100 milyar dolarlık şirket
olma macerası oldukça kısa sürecek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder